Waarom vraagt ESTA om mijn gegevens van sociale media?

Category: ESTA sociale media | 0
ESTA informatie voor sociale media

Op welke manier zullen mijn sociale-mediagegevens die zijn verzameld via de nieuwe vraag die in december 2016 in de ESTA-aanvraag is opgenomen, door het CBP worden gebruikt?

De gegevens van sociale media zullen door het CBP worden gebruikt om de doorlichtingsprocedures te verbeteren. Het kan ook worden gebruikt om mogelijke bedreigingen vast te stellen, om een formeel oordeel te vellen in gevallen van vrijstelling van VWP, om de geldigheid en legitimiteit van reizen te controleren en tijdens het beoordelingsproces van ESTA-aanvragen.

Kan ik ervoor kiezen mijn sociale media-informatie niet in het ESTA te verstrekken?

Als u ervoor kiest deze vragen te beantwoorden en een voorlopige CBP-doorlichting mogelijk verontrustende informatie aan het licht brengt of als informatie verder moet worden gevalideerd, zal een gespecialiseerde CBP-functionaris de openbaar beschikbare gegevens op een of meer van deze sociale mediaplatforms bestuderen. Dat zal gebeuren op een manier die de privacyinstellingen van de aanvrager voor dat specifieke platform respecteert, samen met andere tools en gegevens die CBP-personeelsleden routinematig gebruiken tijdens de uitvoering van hun taken.

Hoe zou het CBP mijn sociale media-informatie gebruiken?

Het CBP zou bijvoorbeeld informatie van sociale media kunnen gebruiken om de informatie die een reiziger op zijn of haar aanvraag heeft verstrekt, te bevestigen of te ondersteunen. Dit zal legaal reizen vergemakkelijken door de introductie van een extra manier om te oordelen over zaken die verband houden met vragen zoals beroep, identiteit, eerdere reizen en soortgelijke zaken.

Het kan ook nuttig zijn om mogelijke gevallen van fraude of bedrog onder de aandacht te brengen. Gegevens van sociale media kunnen bijvoorbeeld helpen om een onderscheid te maken tussen mensen van wie de gegevens het bewijs leveren dat ze in aanmerking komen voor reizen en de gevallen waarin deze gegevens aanleiding geven tot bezorgdheid.

Het DHS behandelt sociale media op dezelfde manier als alle andere gegevens die via ESTA worden verzameld. Deze procedures zijn door het DHS gedocumenteerd in de meest recente PIA (Privacy Impact Assessment) en SORN (System of Records Notice), die beide kunnen worden bekeken op de website van het DHS op www.dhs.gov/privacy.

Welke nieuwe gegevenselementen zijn in december 2016 in de ESTA-applicatie geïntroduceerd?

Het DHS heeft de volgende (optionele) vraag toegevoegd aan formulier I-94W en aan ESTA: “Vul informatie in over uw online aanwezigheid – Provider/Platform- Social media identifier.

Op het herziene ESTA-aanvraagformulier staat deze vraag duidelijk als “optioneel”. Als een aanvrager besluit dat hij of zij deze informatie niet wil verstrekken, of als hij of zij gewoon geen sociale media-account heeft, kan hij of zij nog steeds een ESTA-aanvraag indienen zonder enige negatieve conclusie of interpretatie.

Elke ESTA-aanvraag kan om verschillende redenen worden afgewezen en er is geen garantie dat de aanvraag wordt goedgekeurd met of zonder sociale media-informatie.