
Inleiding
Op 30 september 2025 heeft de Amerikaanse overheid de kosten voor het Electronic System for Travel Authorization (ESTA) aanzienlijk verhoogd. De kosten zijn gestegen van $21 naar $40 per aanvraag, waardoor de kosten voor miljoenen bezoekers die elk jaar de Verenigde Staten binnenkomen onder het Visa Waiver Program (VWP) bijna verdubbelen.
Deze stap maakt deel uit van een bredere herziening van immigratiekosten in het kader van de One Big Beautiful Bill Act (H.R. 1), die eerder in 2025 in de wet is opgenomen. Naast ESTA zullen ook andere processen zoals het Electronic Visa Update System (EVUS) en het formulier I-94 aan de landsgrenzen worden verhoogd, terwijl een nieuwe “Visa Integrity Fee” van $250 vanaf oktober 2025 van toepassing zal zijn op niet-VWP-visumaanvragers.
Voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en de wereldwijde toerisme-industrie betekent de ESTA-verhoging meer dan een bescheiden administratieve aanpassing. Het weerspiegelt de verschuivende prioriteiten van de VS op het gebied van grensbeveiliging, kostendeling en federale financiering. Begrijpen wat er verandert en hoe je je kunt voorbereiden is essentieel voor iedereen die van plan is om na september 2025 naar de Verenigde Staten te reizen.
ESTA in de context: Een korte geschiedenis
Oorsprong van het visumontheffingsprogramma
Het Visa Waiver Program (VWP) werd in 1986 geïntroduceerd als een manier om toerisme en zaken te bevorderen door staatsburgers van bepaalde landen met een laag risico toe te staan de VS binnen te komen zonder een volledig visum aan te vragen. Vandaag de dag nemen tientallen landen deel, waaronder de meeste landen van de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Zuid-Korea, Australië en Nieuw-Zeeland.
Lancering van ESTA
In 2008 lanceerden de VS het Electronic System for Travel Authorization (ESTA) om de screening vooraf van reizigers te verbeteren voordat ze aan boord gingen van vluchten naar de VS. In plaats van een papieren visum aan te vragen, dienen reizigers een online aanvraag in met biografische gegevens, paspoortgegevens en veiligheidsgerelateerde informatie. U.S. Customs and Border Protection (CBP) gebruikt het systeem om te controleren aan de hand van controlelijsten en risicodatabases.
Oorspronkelijk waren ESTA-aanvragen gratis. In 2010 keurde het Congres een vergoeding van $14 goed, verdeeld tussen een bijdrage van $10 aan het “
De stijging naar $40 is de grootste stijging sinds de oprichting van ESTA.
Details van de tariefverhoging van 2025
De nieuwe afbraak
Onder de herziene vergoedingsstructuur, die van kracht wordt op 30 september 2025:
- $10: Verwerkings- en administratiekosten (gestegen van $4)
- $17: Reispromotiebijdrage (ongewijzigd)
- $13: Nieuwe toewijzing van schatkist, gericht op het algemene fonds van de VS
Dit resulteert in een totaalbedrag van $40 voor elke ESTA-aanvraag.
Timing en overgangsregels
- Voor aanvragen die voor 30 september 2025 zijn ingediend en betaald, blijft het huidige tarief van $21 gelden.
- Voor aanvragen die op 30 september nog niet betaald zijn, wordt $40 in rekening gebracht, zelfs als de aanvraag eerder is ingediend.
- Bestaande geldige ESTA’s worden niet beïnvloed. Een ESTA blijft twee jaar geldig (of tot het paspoort verloopt, als dat eerder is) en kan voor meerdere binnenkomsten worden gebruikt.
Verwante tariefverhogingen
- Formulier I-94 aan landgrenzen: Wordt verhoogd naar $30 (van $6).
- EVUS-registratie (voor houders van een PRC-paspoort met een 10-jarig B1/B2-visum): Kost $30.
- Visa Integrity Fee: Vanaf 1 oktober 2025 geldt een nieuwe vergoeding van $250 voor de meeste aanvragers van niet-immigratievisa.
Waarom de verandering? Achtergrond van beleid en wetgeving
H.R. 1 en hervorming van de financiering van immigratie
De tariefverhogingen komen voort uit H.R. 1, bijgenaamd de “One Big Beautiful Bill Act”, een omvangrijk stuk wetgeving dat in 2025 werd aangenomen. De wet bevatte hervormingen voor alle overheidsinstanties, waaronder bepalingen om de inkomsten uit reistoestemmingen en visa te verhogen.
Volgens het Department of Homeland Security (DHS) en het CBP zijn de doelstellingen drieledig:
- Grensoperaties in stand houden door ervoor te zorgen dat de kosten voor het screenen en verwerken van reizigers voldoende worden gedekt.
- Ondersteun reispromotie door de financiering van Brand USA via de toerismeheffing van $17 te handhaven.
- Genereer extra federale inkomsten, via de nieuwe toewijzing van $13 aan de schatkist, om de kosten voor immigratiegerelateerde handhaving en veiligheid te compenseren.
Een model voor kostendeling
De onderliggende filosofie is om meer van de kosten van immigratiehandhaving en grensbeheer te verschuiven van Amerikaanse belastingbetalers naar buitenlanders die profiteren van reizen naar de VS. Critici beweren dat dit in feite internationale bezoekers belast, terwijl voorstanders beweren dat het een eerlijke verdeling van de kosten is.
Wie zal de impact voelen?
Toeristen en gezinnen
Casual reizigers zullen het verschil het duidelijkst merken. Een gezin van vijf dat een vakantie plant zal nu $200 moeten uitgeven aan ESTA aanvragen, vergeleken met $105 voorheen. Hoewel dit weinig is vergeleken met de kosten voor vliegtickets en hotels, kan de verhoging sommige budgetgevoelige reizigers of reizigers die bestemmingen vergelijken afschrikken.
Zakenreizigers
Reisafdelingen van bedrijven kunnen te maken krijgen met hogere nalevingskosten, vooral als ze vaak personeel laten rouleren op korte zakenreizen naar de VS. De tweejarige geldigheid van ESTA helpt de impact echter te verzachten, omdat voor herhaalde bezoeken geen extra kosten in rekening worden gebracht totdat de geldigheid verloopt.
Studenten en onderzoekers
Hoewel de meeste studenten een F-1 of J-1 visum nodig hebben (en dus te maken krijgen met de nieuwe $250 Visa Integrity Fee), vertrouwen sommige kortdurende academische bezoekers uit VWP-landen op ESTA. De verhoging van de vergoeding voegt nog een extra kostenpost toe aan de toch al krappe onderwijsbegrotingen.
Luchtvaartmaatschappijen en de reisindustrie
Luchtvaartmaatschappijen, touroperators en reisagenten moeten zich voorbereiden om de nieuwe vergoeding aan klanten uit te leggen. Ze kunnen ook te maken krijgen met meer vragen van de klantenservice, vooral rond de overgangsperiode. Brand USA heeft laten weten erop te vertrouwen dat het met de extra middelen de Verenigde Staten als topbestemming kan blijven promoten, maar sommige belanghebbenden in de sector maken zich zorgen dat de hogere kosten marginale bezoekers kunnen afschrikken.
Internationale reactie
De reactie van Europa
De meeste ESTA-aanvragen komen van Europese reizigers. EU-functionarissen hebben ESTA-vergoedingen eerder bekritiseerd, vooral de toerismeheffing, als een indirecte belasting op Europese burgers. Sommigen suggereren dat de laatste verhoging de roep om wederzijdse maatregelen in het kader van het ETIAS-systeem (de nieuwe reistoestemming van de EU, vastgesteld op €7) zou kunnen aanwakkeren.
Zorgen over Azië en de Stille Oceaan
Voor landen als Japan, Zuid-Korea en Australië, die veel naar de VS reizen, zal de stijging het reizen misschien niet ontmoedigen, maar zou het wel een aantal discretionaire reizen kunnen verschuiven naar bestemmingen met lagere instapkosten.
Reisgroepen
Wereldwijde reisorganisaties hebben hun bezorgdheid geuit dat de nieuwe toewijzing van het ministerie van Financiën, die geen verband houdt met de verwerking of bevordering van toerisme, de oorspronkelijke bedoeling van de ESTA-financiering ondermijnt. Ze stellen dat als vergoedingen worden gebruikt als een algemeen inkomsteninstrument, ze de perceptie van de VS als een gastvrije bestemming kunnen schaden.
Praktische richtlijnen voor reizigers
ESTA-status controleren
Reizigers met een bestaand ESTA moeten de geldigheid ervan controleren. Als deze nog actief is, hoeft er tot het verlopen van de geldigheid geen nieuwe aanvraag te worden ingediend, zelfs niet nadat de nieuwe vergoeding van kracht is geworden.
Budgetteren voor gezinnen en groepen
Gezinnen en groepsreizigers moeten rekening houden met de hogere cumulatieve kosten bij het plannen van reisbudgetten. Reisagenten moeten deze verandering benadrukken in offertes en reisroutes.
Toekomstige aanpassingen bewaken
H.R. 1 staat jaarlijkse inflatoire verhogingen van deze vergoedingen toe. ESTA zou opnieuw kunnen stijgen in 2026 of later, wat betekent dat het tarief van $40 mogelijk niet statisch blijft.
Bredere implicaties
De ESTA-verhoging maakt deel uit van een grotere trend: het verschuiven van immigratiegerelateerde kosten naar aanvragers en reizigers in plaats van belastingbetalers. Van visumbehandelingskosten tot green card-aanvragen, de immigratiekosten van de VS zijn de afgelopen tien jaar gestaag gestegen.
Hoewel de VS een van de populairste bestemmingen ter wereld blijft, kunnen hogere kosten reisbeslissingen in de marge beïnvloeden. In een concurrerende wereldwijde toeristische markt maken landen vaak een afweging tussen veiligheid, inkomsten en bezoekersvriendelijkheid.
De vraag op lange termijn is of de extra middelen voor de grensbeveiliging en de Amerikaanse schatkist zullen opwegen tegen de mogelijke verliezen door het verminderde aantal bezoekers.
Conclusie
De verhoging van de ESTA-vergoeding naar $40 op 30 september 2025 is een belangrijke ontwikkeling voor internationale reizigers en de reisindustrie. Hoewel de verhoging niet exorbitant is in vergelijking met de totale reiskosten, is deze verhoging van bijna 90% een teken van een bewuste beleidsverschuiving: er wordt verwacht dat buitenlandse bezoekers een groter deel van de last van de financiering van de Amerikaanse immigratie- en grensbeveiligingsoperaties op zich nemen.
Reizigers kunnen de gevolgen beperken door vroegtijdig een aanvraag in te dienen, bestaande vergunningen te controleren en hun budgetten dienovereenkomstig te plannen. Ondertussen zullen overheden, luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties blijven discussiëren over de eerlijkheid en effectiviteit van het gebruik van entreegelden als inkomstenbron.
Uiteindelijk weerspiegelt de verandering de spanning in het hart van het moderne grensbeleid: een evenwicht vinden tussen veiligheid en financieringsbehoeften enerzijds en de noodzaak om de Verenigde Staten toegankelijk, concurrerend en gastvrij te houden voor de miljoenen mensen die onze kusten willen bezoeken anderzijds.